ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
top of page

Wat is belangrijk tijdens de bezichtiging/ proefrit van een occasion?

Bijgewerkt op: 19 sep. 2023

Je hebt (ook als particulier) een onderzoeksplicht tijdens de bezichtiging en eventuele proefrit. Mijn naam is Veerle en ik verkoop met mijn eigen bedrijf occasion MINI’s. Inmiddels heb ik honderden MINI’s verkocht en dus ook ingekocht. Ik wil je daarom mijn tips geven wat ik belangrijk vind tijdens de bezichtiging en / of proefrit van een occasion auto.


Zorg ervoor dat je de auto goed controleert, zodat je weet wat je koopt. Hebben de velgen schade? Zijn er krassen? Hoe is de staat van het interieur? Een occasion is niet nieuw en heeft gebruikerssporen, maar het zou jammer zijn als je er thuis pas achter komt dat de auto schade heeft. Als de auto in de staat is die je verwacht, zou ik altijd adviseren om een proefrit te maken. Zo kun je zelf voelen of de auto en het formaat bij je passen. Als je de auto start, let er dan op of er meldingen / storingen te zien zijn in het dashboard.


Tijdens de proefrit kun je op de volgende punten letten:

  • Laat op een recht stuk het stuur los en kijk of de auto naar een kant trekt. Als dit het geval is, moet de auto waarschijnlijk worden uitgelijnd. Geef dit aan bij de verkoper.

  • Let op of je geen abnormale rammeltjes hoort of trillingen voelt.

  • Een schrapend geluid in de bochten kan wijzen op een versleten wiellager.

  • Controleer of de remmen het goed doen. Maak een noodstop en kijk of de auto krachtig remt en rechtuit blijft rijden. Doet de auto dat niet, dan kan dat duiden op ongelijkmatig gesleten remmen. Vraag dan om nieuwe remmen. Trilt het stuur alleen bij het remmen, dan zijn de schijven krom, die moeten dan vervangen worden.

  • Druk het gaspedaal in als de auto stationair loopt. Komt er blauwe rook uit de uitlaat? Dan verbruikt de auto olie.


Vraag altijd aan de verkoper of het autobedrijf of hij je de historie kan laten zien, of de auto al een check heeft gehad en of ze kunnen zien wat er al vervangen / gerepareerd is. Als de onderhoudshistorie er niet bij zit, zou ik een externe keuring sterk adviseren. Het is altijd slim om te vragen of je überhaupt een externe keuring mag laten uitvoeren. Die hoef je dan niet gelijk te doen, maar als het bedrijf het prima vindt om een externe keuring te laten uitvoeren geeft dat al zelfvertrouwen. Een externe keuring kost je ongeveer €300,-.


Vergeet niet te vragen wat de profieldiepte van de banden is. Zomerbanden moeten worden vervangen bij 1.6 mm en winterbanden bij 4 mm. Een nieuwe band heeft een profieldiepte tussen de 7 en 8 mm. Als je scheurtjes in de band ziet, is de band uitgedroogd en toe aan vervanging.


Zijn er bepaalde opties die jij heel belangrijk vindt? Controleer ze zelf! Vraag het na zodat je zeker weet dat de optie ook daadwerkelijk op de auto zit. De meeste autobedrijven schrijven onder hun optielijst op de website dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend. Ga er niet zomaar vanuit dat iedere auto airco of bijvoorbeeld cruise control heeft.


Ga jij in de toekomst een occasion kopen en wil je graag weten wat je koopt zodat je een goede beslissing kan nemen? Bestel dat nu het occasion aankoopboek voor maar €14,99. Het occasion aankoopboek bevat 44 pagina's vol expertadvies voor ieder automerk. Je krijgt een kijkje in het hoofd van een ervaren auto-inkoper.


Ik hoop dat ik je met deze tips goed op weg heb geholpen! Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe occasion auto. Heb je vragen? Stel ze gerust.


Groetjes Veerle van Davero


760 weergaven0 opmerkingen
bottom of page